Luarile de cuvant din cadrul Audierii Publice pe tema „Clasei Zero” (24.02.2012)

Florin STAMATIAN – Prefect – cuvant deschidere

Prefectura, reprezentantul Guvernului în teritoriu, prin Domnul Prefect Florin Stamatian a adresat, înainte de începerea efectivă a audierii, publicului participant câteva cuvinte. Poziția domniei sale a fost una neutră, declarând următoarele: ”Nu știu reforma în învățământ până unde trebuia să meargă și ce trebuia să facă. Nu îmi place să critic ceva înainte de a fi aplicat, înainte de a ști exact care sunt punctele tari și punctele slabe, am fost întotdeauna pentru schimbare, atunci când schimbarea a fost evidentă. Am venit la această audiere pentru că îmi pasă, ne pasă de ce vor face, ne pasă de ceea ce va fi. Copii vor începe școala puțin mai repede decât ne-am așteptat.

Sunt oricând alături de dumneavoastră pentru a transmite Ministerului Învățământului sau pentru a fi alături de Inspectoratul Școlar în aplicarea deciziilor pe care le veți lua în ameliorarea acestui proces.”

Locutorii in ordinea sustinerii depozitiilor:

Mentionam ca in conformitate cu regulamentul audierii publice pus la dispozitie de catre initiatori, fiecare depozant a avut alegerea de a-si expune punctul de vedere cu privire la una sau mai multe dintre intrebarile lansate de catre organizatorii evenimentului. Astfel majoritatea locutorilor au raspuns doar la cateva din cele 6 intrebari, fiecare aveand in vedere propria expertiza in legatura cu subietul propus.

  1. Emil ALUAȘ – Candidat Independent la Primăria Cluj 2012

Domnul Aluaș și-a exprimat punctul de vedere alături de clasa pregătitoare, este pentru implementarea programului de pre-școală dar în același timp e de părere că grupa pregătitoare ar fi bine să rămână la grădiniță. Este conștient că la acest moment nu ne putem baza pe un personal pregătit pentru a face față, din toamnă, acestei modificări.

  1. Adela ANDREI – Director Adjunct Grădinița Gina

Reprezentanta grădiniței a declarat că susțin rămânerea grupei pregătitoare și în grădinițe, mediul este gata format. Trecerea la clasa pregătitoare s-ar putea face de anul viitor dar doar la școlile care sunt pregătite, au spații adecvate.

”Metodologia elaborată de Ministerul Educației clarifică doar etapele de înscriere și componența comisiilor responsabile cu înscrierea, fără alte precizări clare cu privire la modalitatea de aplicare în școli”.

Sprijină menținerea unui dialog transparent cu toți cei implicați în procesul educațional: părinți, psihologi, cadre didactice, medici…

  1. Elena Avram – Director Gradinita Hellen

Intreaga gradinita e foarte importanta, nu doar grupa pregatitoare. Din punct de vedere logistic, gradinitele sunt bine pregatite si parintii au siguranta unui program.

Cadrele didactice au dubla specializare, de educatori-invatori la Hellen. Diferenta intre gradinita si scoala in priviinta sigurantei copilului este un factor important. Copilul este bine sa vina in legatura cu cat mai multe cadre didactice, continuitatea la clasa primara este importanta pentru dezvoltarea copilului.

  1. Gabriela BARBU – Psihoterapeut, Kinetoterapeut, logoped Asociația Caritas, Părinte

Cu o experiență de 17 ani în domeniul psihomotrician, Doamna Barbu a adus la cunoștință celor prezenți faptul că în ultimii ani s-au descoperit tot mai multe cazuri de tulburări de statică vertebrală – cifoze și scolioze – la copii de 6-7 ani. Aceste boli apar în urma statului prelungit într-o poziție incomodă – statul în bancă și purtarea ghiozdanului – favorizează apariția acestor tulburări. Din statistica ridicată de la Spitalul de Copii a dedus că un număr tot mai mare de copii, an de an, dezvoltă tulburări de statică vertebrală. Pentru evitarea acestor tulburări ar trebui create, în școli, clase de psihomotricitate în care copii să facă mișcare.

Din lipsa unui mobilier corespunzător, a unor spații adecvate de petrecere a timpului aferent statului în școală, a unor grupuri sanitare care să corespundă cu nevoile copiilor. Doamna Barbu cere amânarea înscrierilor în școli a clasei pregătitoare până la momentul în care acestea vor fi pregătite pentru a putea deservii și primii copii.

Programul școală după școală , pentru ciclul primar, îl consideră oportun din cauza imposibilității de ați lua copilul de la școală, la ora 12.

  1. Simina BEJENARU – Profesor pentru învățământul primar, coordonator departament primar Școala Internațională

În urmă cu 8 ani, în cadrul Școlii Internaționale, a început aplicarea programului intercicluri care se desfășoară în colaborare cu învățători de ciclu primar și educatori. La acest program participă atât învățători cât și educatori împreună pentru aplicarea curricumului , a standardelor, a metodelor de lucru, a limbajului folosit la clasă sau la grupă cu copii, la terminologia pe care o așteaptă învățătoarea la începerea clasei I. La sfârșitul grupei pregătitoare se face o evaluare, o caracterizare, de către educatoare, învățătoarea care preia copii, profesoara de limba engleză și psihomotrician. Acest lucru le dă posibilitatea de a face o evaluare corectă și conformă cu realitatea, nicidecum o evaluare standard: ”acesta e copilul cu el defilez”.

Perioada preabecedar, de început a clasei I-a este scurtă, până în 1-2 luni. Acomodarea copiilor este importantă însă învățătorul mai are și de predat între timp. În privința spațiilor și a mobilierului s-a păstrat aceleași și la clasa I. Nu există un model standard pentru mobilier sau pentru spațiile în care copii, de clasă pregătitoare, să își desfășoare activitatea.

  1. Mihai DAVID – Părinte, Administrator www.orasulcopiilor.ro

Domnul David și-a început alocuțiunea prin a arăta că lipsa de comunicare, existentă la ora actuală, între cei implicați în procesul educațional a dus la lipsa de încredere din partea părinților. Susține trecerea grupei pregătitoare la școală dar într-un mod mai transparent și în funcție de dorințele părinților. Găsește oportună schimbarea învățătorilor la finalul clasei pregătitoare, copii având posibilitatea de a interacționa cu mai multă ușurință cu alți profesori.

  1. Sorin Narciz JEFLEA – Vicepreședinte Uniunea Centrelor de Mediere din România

Domnul Jeflea a prezentat un sondaj de opinie, personal luat, de la mămicile angajate într-o companie multinațională. Rezultatul acestui sondaj a arătat că, din postura de părinte, nu este tocmai ușor să accepți o astfel de schimbare, mai ales că acest lucru se va răsfrânge asupra propriului copil. Mămicile semnatare, ale acestui chestionar consideră că, copii lor, nu sunt pregătiți pentru ”cheia la gât”. Se dorește rămânerea în spațiile grădinițelor și la programul pe care îl au copii acum din aceleași motive exprimate de către antevorbitorii Domnului Jeflea.

  1. Eugenia GOGA – Psihoterapeut, părinte

Doamna Goga a susținut ca începând cu vârsta de 6 ani copii trebuie sa înceapă sa aibă un program structurat. Cu toate ca este de acord cu înscrierea copiilor de 6 ani in clasa pregătitoare argumentează însa ca acest lucru, obligatoriu, implica un interes mărit fata de siguranța si confortul acestora alături de elevii din clasele primare si gimnaziale. Sălile de studiu sa fie amplasate la parterul școlilor. A mai sugerat ca personalul didactic care ar ramane fara serviciu sa li se acorde șansa de a participa la cursuri de reconversie, profesori care pot sa facă fata invatamantului primar.

  1. Carmen GORON – Educatoare Grădinița Millenium

Baza materiala existenta, in grădinițe, respecta nevoile copiilor. Nu exista baza materiala pentru nivelul de 6 ani, in scoli. Nu este suficient un curs de 2-3 saptamani pentru a considera un cadru didactic pregătit pentru a preda la clasa pregătitoare.

Școala ar trebui amânata pana la crearea unei situații reale si adecvate predării acestor copii.

  1. Adrian GURZAU – Deputat PDL

Sistemul educațional este intr-un permanent proces de reorganizare. Cea mai buna investiție este in educația timpurie. In unele tari din Uniunea Europeana școala începe si la 4 ani in timp ce, la noi, 1% dintre școlari clasei I au 8 ani. Clasa pregătitoare asigura trecerea către o clasa de succes.

Ministerul Educației si Autoritățile Locale depun eforturi pentru a ajuta școlile sa se pregătească pentru începerea noului an, din luna septembrie.

  1. Crina Lazar – Părinte

 

 

Doamna Lazar este pentru rămânerea grupei pregătitoare in grădinițe. Nu vede implementarea acesteia, in scoli, devenind un succes.

 

 

  1. Vlad CARBUNE – Părinte

In prezentarea depoziției, Domnul Cărbune, a atras atenția asupra unui aspect pe care nu l-au adus in discuție ante-vorbitorii săi, si anume invatatorii. De la aceștia nu s-a primit nici un punct de vedere. Invatatorii care termina ciclul primar si trebuie sa preia aceste clase ar trebui pregătiți prin cursuri de 2-4 saptamani in are sa li se explice metodologia pe care trebuie sa o aplice pe copii cu vârste de 6 ani. Considera ca nu este un lucru tocmai ușor nici pentru acești dascăli, de aceea elaborarea unor studii pertinente pe marginea concluziilor, rezultate de la aceasta audiere publica, este necesara.

  1. Marinela MARC – Inspector Școlar General Adjunct

A adus in vedere ca, conform Legii Educației, clasa pregătitoare este parte a ciclului primar si se organizează in scoală nu in grădinițe. Educația timpurie o considera a fi parte importanta in dezvoltarea armonioasa a copilului, favorizând oportunitati de dezvoltare de mai târziu.

Dotările din clasele pregătitoare vor fi adaptate vârstei copiilor, acest lucru având posibilitatea de finalizare in perioada de vacanta școlara de peste vara. Organizarea activităților de scoală după școala se pot realiza cu ajutorul diverselor firme care dispun de programe educaționale sau de catering, in spatii adecvate, din apropierea școlilor.

Doamna Marc susține ca orice cadru didactic care este calificat sa predea in invatamantul primar va putea preda la aceste clase.

Inspectoratul Școlar al Județului Cluj considera ca, in județ, sunt îndeplinite toate condițiile pentru a putea pune in aplicare aceste prevederi legislative, începând cu 1 Septembrie 2012.

  1. Dana Zoe MATEESCU – Reprezentanta Casei Corpului Didactic Cluj

Enunțând un citat cunoscut, ~lucrurile trebuie făcute bine de prima data~, Doamna Mateescu a arătat dispunerea de care da dovada, in pregătirea personala si profesionala a tuturor cadrelor didactice, Casa Corpului Didactic Cluj. Se vine in ajutorul acestora prin programe acreditate obținute in urma unor parteneriate cu Centrul National de Evaluare si Examinare in baza căruia se va desfășura un program de dezvoltare. Formarea cadrelor didactice se va face gratuit.

In concluzie, Doamna Mateescu, a precizat ca, clasele pregătitoare organizate in scoli vor constitui nuclee de stabilitate emoționala si siguranța pentru elevi.

  1. Adela Raluca MOLDOVAN – Psiholog

Pe marginea lipsei sau a nedefinitivării programei școlare, Doamna Moldovan a adus o serie de exemple reușite, in alte tari Europene, care au implementat acest program de ani buni. Studiile științifice, urmărite au avut programe diferențiate. Rezultatul a fost ca, copii care au trecut prin programele pregătitoare au beneficii cognitive si socio-emoționale. Beneficiile cognitive se pierd pe măsura ce copilul înaintează in școlarizare iar cunoștințele pot fi recuperate, in schimb beneficiile socio-emoționale nu se pierd însa nu pot fi recuperate la fel de ușor. Rezultatul acestor beneficii se concretizează in timp printr-o atitudine mai buna, rezultate academice mai bune si mai puține probleme comportamentale.

  1. Vladimir POP – FSLI Cluj

Domnul Pop a renunțat in a-si mai susține depoziția in favoarea criticării formei de formulare a întrebărilor de catre organizatori, întrebări care anterior s-au folosit, de către FSLI, in elaborarea unui chestionar care a avut ca finalitate data de 27.02.2012.

Domnia sa a mai precizat ca cea mai buna forma de organizare a grupei pregătitoare este la grădinița, aici existând logistica pentru o desfășurare normala a activităților specifice vârstei.

  1. Radu MOISIN – Primar Cluj-Napoca

Așa cum se știe Primăria se ocupa de infrastructura. Domnul Primar a prezentat participanților datele pe care le deținea pana la acea ora in legătura cu solicitările unui număr de 22 de scoli care au solicitat fonduri pentru achiziționarea de materiale necesare pregătirii claselor pregătitoare. Dansul a mai dat asigurări ca exista acoperire bugetara. In continuare a prezentat, in cifre, investiția in scoli aducând la cunoștința ca doar doua scoli au depus cereri pentru mansardare.

In final a dat asigurări ca exista prevederi bugetare suficiente pentru acest an la capitolul investiții.

  1. Iulia SANDOR – GO FREE- Asociația pentru sprijinirea sociatatii civile

Crede ca nu suntem pregătiți suficient pentru aceasta schimbare care nu se rezuma doar la infrastructura. Se solicita o implementare psihica a acestui program iar copii pot fi afectați emoțional de aceasta schimbare. Grupa pregătitoare, considera ca, trebuie sa ramana la grădinița deoarece exista platforma necesara si nu ar mai trebui investiți banii in așa ceva. Din cauza lipsei unor studii efectuate asupra dezvoltării copilului nu se pot face preziceri de succes sau nu a acestui proiect.

  1. Ramona SAITIS – Părinte

Aceeași părere o are si Doamna Saitis, in privința neschimbării locației a grupei pregătitoare. Banii economisiți s-ar putea folosii la mărirea salariilor cadrelor didactice. Nu se considera nici ea si nici copilul ei pregătiți pentru schimbarea prevăzuta de Legea Educației.

  1. Ramon MOLDOVEANU – LIR

Susține ideea ca orice lege este buna daca este elaborata împreuna cu factorii implicați. Lipsa acestui lucru denota graba in care se dorește aplicata.

Nu dorește aplicarea acestui program din toamna acestui an si considera ca cel care alege modalitatea de continuare a studiilor, propriului copil, sa fie părintele.

  1. Elena TRANCA – Părinte

Doamna Tranca, dorește sa știe pe cine trage la răspundere daca acest proiect eșuează sau daca va putea sa isi retragă copilul de la scoală in cazul in care considera ca nu sunt respectate normele de pregătire pentru clasa pregătitoare.

Anunțuri

Posted on Martie 5, 2012, in Audieri Publice, Clasa Zero and tagged , . Bookmark the permalink. Lasă un comentariu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: